måndag 14 november 2011

Tony Blair om religionens roll i världen

Tony Blair, som efter sin premiärministertid bland annat konverterat till katolicismen, och arbetat övergripande för att förespråka religion som en positiv samhällskraft, talade i torsdags den 10 november om ämnet på en samling i Milan.

Blair förklarade bland annat hur ingen fred kommer att åstadkommas på jorden om man inte förstår religionens roll däri. Många européer, som likt honom själv, växte upp på 1960-70-talet betraktade religion som ett fenomen som skulle försvinna i takt med samhällets utveckling. Så har emellertid inte blivit fallet - trenden har istället varit den motsatta. Allt fler har blivit religiösa - och det gäller även i den industrialiserade världen. Den befolkningsfördubbling som beräknas äga rum i arabvärlden inom 25-30 år kommer att öka världens antal muslimer avsevärt. I latinamerika växer evangelikal kristendom mycket snabbt. Och varje år samlas miljoner människor i Italien som runtom i världen drar fler anhängare till sina möten än någon politiker ens kan drömma om.

Inte heller i den arabiska våren har religion blivit en icke-faktor, tvärtom så har religiösa element visat sig utgöra frontlinjen - och visar på vikten av religion i deras samhällen. I Israel-Palestina-konflikten har väst länge underskattat den religiösa dimensionen. Men att tro att det skulle gå att lösa frågan om Jerusalem utan en allvarlig diskussion judendom-islam-kristendom emellan ter sig mycket långsökt.

Den radikala versionen och perversionen av islam - som världen fick se tydligt den 11 september 2001 har inte försvunnit, utan utgör fortfarande en avsevärd faktor i världen. Det märks i Israel-Palestina-konflikten där militant islam är en verklig faktor. Men det märks i Somalia och i länder runtom i på jorden - men det märks också pg a förföljelsen mot kristna och andra minoriteter, och märks genom absurda hädelselagar.

Men även muslimer förföljs förklarar Blair, men istället för att förklara hur muslimer förföljs i väst konstaterar han det faktum att de flesta muslimer förföljs av muslimer med en annan trosinriktning - men även i länder som Indien. Allt detta innebär att man måste se till att skydda religiösa minoriteter var än de helst befinner sig.

Religion är en faktor som påverkar världen på ett sätt som inte går att blunda inför, konstaterade Blair:

But the basic point about the world is this: On every side, in every quarter, wherever we look and analyse, religion is a powerful, motivating, determining force shaping the world around us.


Problemen religion har medfört innebär att somliga anser att vägen framåt är att överge religion, något påven också talat om:

For some, this is final proof of the iniquity of religious faith. The answer they say is to abandon it. As the Pope brilliantly argued in his recent speech on Faith, delivered in Assisi: the perversion of religion and the practice of violence in respect of it, then brings forth a different type of aggression, which is a secularism that wants to discredit, even destroy, the very idea of Faith and belief in God.


Blair fortsätter:

Yet this, too, is a futile endeavour. For millions of people, faith is not measured in prejudice, intolerance or violence; but in love, compassion, a desire for and a striving for a more just and humane world. This – the true face of faith – is what compels the Church to be so active in the provision of healthcare in Africa, saving countless thousands of lives; or brings the Unione Superiore Maggiore d’Italia together to fight the evil of people trafficking.

It is this belief in a higher purpose, God’s purpose for us and this yearning for spiritual as well as material fulfilment that draws people to profess their faith so strongly; and in an era of globalisation particularly in the aftermath of the financial crisis, makes them assert the civilising force of faith in the modern world. Humanity without Faith would be deeply impoverished, even if we materially advanced. Globalisation without values and the sense of equity and justice they bring, often derived from Faith in God, risks producing the very type of crisis we are now witnessing, whose consequences may only just be beginning.


Det är därför dags att avsäga sig illusionen om att religion är en icke-faktor. Ingen seriös politiskt debatt i det tjugoförsta århundradet kan föras utan att samtidigt diskutera religion - och då inte bara ur ett sociologiskt perspektiv utan debattera ämnet som just det ämne det faktiskt är: religion. Det behövs en öppen debatt religioner emellan, konstaterar Blair:

For this to happen, religious and secular, religious and political people need to start talking with each other. For, as globalisation pushes the world together-online, through the internet, in person through migration-the necessity of finding ways for people of different faiths to co-exist peacefully becomes urgent.


Världen behöver två saker, konstaterar Blair:

We need religion-friendly democracy and democracy-friendly religion.


Därefter behöver en debatt också föras om religion inom demokratiska religionsvänliga nationer. Han föreslår sedan hur debatten ska fungera:

Those of us inspired by our faith must have the right to speak out on issues that concern us and in the name of beliefs derived from our faith. At the same time our voice cannot predominate over the basic democratic system that functions equally for all, irrespective of their faith or regardless of whether they are of faith at all.


Demokratier behöver vara pluralistiska förklarar Blair, som också konstaterar att demokratier handlar om mer än att bara rösta: det handlar om yttrandefrihet, politisk frihet och religionsfrihet.

Religionerna behöver också debattera toleransen för demokrati, och han förklarar att hans kyrka - katolska kyrkan - har satt ett utmärkt exempel som även muslimvärlden borde följa, i form av det andra vatikankonciliet på på 1960-talet, där man tydligt fastslog tron på mänskliga rättigheter.

Han förklarar att tron måste bli tolerant för koncepten som finns inom demokratin - inte intolerant gentemot den:

The minds behind the use of religion to justify violence or prejudice are the closed minds. They regard those who do not believe as they do, as infidels, outcasts, even those within their own Faith that differ from them. Against this closed minded attitude has to be placed an idea of Faith that is open to others: I have my faith, I keep my faith; but I am prepared to respect that you have yours and have an equal right to practice it and believe in it. That is the only way the world can work and democracy take root. Without this attitude of mind, religion becomes a source of conflict.


Hela artikeln kan läsas här och det är en mycket intressant och viktig diskussion Blair efterlyser.

Se även tidigare inlägg:

Tony Blair vs Christopher Hitchens om religion 20101129

Inga kommentarer: