fredag 29 januari 2010

Howard Zinn avliden

Den liberale historikern Howard Zinn, känd för sin bok "A peoples history of the United States", avled i förrgår, 87 år gammal.

Howard Zinns bok heter "Det amerikanska folkets historia" på svenska, och är utgiven av Manifest förlag. Boken är väldigt vänsterpräglad. I USA gav den dock under tidigt 1980-tal liberaler en historisk grund att stå på under konservatismens glansdagar. Därför fyllde den förstås också en viktig roll, eftersom historien alltid har mer än en sida. Så är dock inte fallet här i Sverige, där ensidigheten tveklöst kommer från motsatt håll. Howard Zinns bok var den första specifika historiebok om USA som jag köpte när jag var 20 och nyss hade börjat mina universitetsstudier. Det var också den enda specifika historiebok om USA som fanns på Akademibokhandeln vid Umeå Universitet, där jag då studerade (jag frågade expediten om saken, och det var bara den boken som fanns). Det säger förstås en del. Vid min första kurs vid universitetet i Freds-konflikthantering så användes förövrigt också Noam Chomsky som en viktig del i kurslitteraturen. Vilket naturligtvis också säger ett och annat.

MSNBC har här ett inslag om Zinns bortgång:

Visit msnbc.com for breaking news, world news, and news about the economy



Se även tidigare inlägg:

Svensk akademiker manar Obama till mer fredlig strategi 20100110

Inga kommentarer: